Ogłoszenie

UWAGA !! Zakladajac nowy watek na temat jakiegos przedmiotu przed tytulem watku wpisujcie duzymi literami, w nawiasie kwadratowym nazwe lub skrot tego przedmiotu, a po myslniku rodzaj zajec (W - wyklady, CW - cwiczenia) Np.: "[ZARZADZANIE-W] Materialy na egzamin" To tak dla przejrzystosci i latwiejszego szukania :)

  • Index
  •  » I rok
  •  » [ZARZADZANIE-W] Materialy na egzamin

#1 01-02-08 20:52:46

Virus

Administrator

2807224
Skąd: Zgorzelec / Legnica
Zarejestrowany: 22-01-08
Posty: 38
Punktów :   
Rok studiów: I

[ZARZADZANIE-W] Materialy na egzamin

Macie jakies akcesoria na egzamin? Chodzi mi o te pytania, ktore podawal dr Stąsiek i odpowiedzi (jesli ktos ma )

Offline

 

#2 04-02-08 18:22:49

Karol_mla

Użytkownik

status 2157305
2525197
Skąd: Złotoryja/Legnica
Zarejestrowany: 31-01-08
Posty: 17
Punktów :   
Rok studiów: I

Re: [ZARZADZANIE-W] Materialy na egzamin

1.    Definicja zaradzania: opisać i wymienić 4 funkcje kierowania

Zarządzanie – to oddziaływanie na zasoby ludzkie rzeczowe, finansowe i informacyjne wewnątrz i na zewnątrz organizacji, ukierunkowane na osiągnięcie lub osiąganie jej celów (a ściślej celów dominującej w niej koalicji kierownictwa) wynikające z prawa własności lub prawa dysponowania nią.
Zarządzanie:
- sztuka realizowania czegoś za pośrednictwem innych ludzi (Follet)
- proces planowania, organizowania, przewodzenia I kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystywania wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów (Stoner, Wankel)
- zestaw działań skierowanych na zasoby organizacji i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny (Griffin)
- działanie zmierzające do spowodowania funkcjonowania innych rzeczy, zgodnego z celem tego, kto nimi kieruje (Zieleniewski)

funkcje zarządzania/kierowania:

• Planowanie – obmyślanie celów i sposobów ich osiągnięcia popartego decyzją wykonania
• Organizowanie – tworzenie struktur składników organizacji
• Motywowanie – skłanianie ludzi do współpracy w osiągnięciu celów organizacji
• Kontrolowanie – porównywanie stanów rzeczywistych organizacji z jej stanami przewidywanymi

2.    Funkcje struktury organizacyjnej, opisać i wymienić.

-    Narzędzie kierowania – poprzez strukturę odbywa się proces powodowania zachowania się składników organizacji z wolą kierującego
-    Scalanie składników organizacji – w integralną całość
-    Zapewnia względną równowagę – może zapobiec destrukcji organizacji
-    Zapewnia względną i czasową synchronizację – realizowanych w organizacji procesów
-    Dążenie do stabilizacji – zmniejszenie niepewności
-    Wiązanie organizacji z otoczeniem – następuje wymiana informacji z otoczeniem

3.    Wyjaśnij na czym polega centralizacja i decentralizacja

4.    Na cym polega formalizacja jako cecha właściwa struktury organizacyjnej?


5.    Na czym polega istota planowania. Omów podstawowe zasady sporządzania planów.


6.    Wyjaśnij istotę planowania. Jakie są cechy dobrego planu?

7.    Wymień i opisz cechy strategicznego planowania.

8.    Istota i cechy planowania strategicznego


9.    Napisz na czym polega analiza SWOT (143)

Nazwa SWOT jest akronimem angielskich słów Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse w otoczeniu), Threats (zagrożenia w otoczeniu).
Analiza SWOT jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron organizacji oraz badania szans i zagrożeń jakie stoją przed organizacją. Analizę SWOT można z równym powodzeniem zastosować do dowolnego przedsięwzięcia inwestycyjnego.

SWOT oparta jest na schemacie klasyfikacji dzielącym wszystkie czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję organizacji na:
• zewnętrzne w stosunku do organizacji i mające charakter uwarunkowań wewnętrznych,
• wywierające negatywny wpływ na organizację i mające wpływ pozytywny
Ze skrzyżowania tych dwóch podziałów powstają cztery kategorie czynników:
• zewnętrzne pozytywne - szanse. Szanse to zjawiska i tendencje w otoczeniu, które gdy odpowiednio wykorzystamy staną się impulsem rozwoju oraz osłabią zagrożenia.
• zewnętrzne negatywne - zagrożenia. Zagrożenia to wszystkie czynniki zewnętrzne, które są postrzegane jako bariery dla rozwoju firmy, utrudnienia, dodatkowe koszty działania. Istnienie zagrożeń ma destrukcyjny wpływ na rozwój organizacji lub powodzenie inwestycji. Jednocześnie nie pozwala na pełne wykorzystanie szans i mocnych stron.
• wewnętrzne pozytywne - mocne strony, czyli atuty organizacji. Mocne strony to walory organizacji, które w pozytywny sposób wyróżniają ją pośród konkurencji. Mocne strony mogą być wynikiem wielkości organizacji, polegać na dużym udziale w rynku, niskich kosztach jednostkowych, dysponowania nowoczesną technologią, jakością produkcji itd.
• wewnętrzne negatywne - słabe strony organizacji. Słabe strony to konsekwencja ograniczeń zasobów i niedostatecznych kwalifikacji. Mogą one dotyczyć całej organizacji, jak i jej części. Każda organizacja posiada słabe strony. Jednak zbyt duża ich ilość może spowodować, że organizacja nie utrzyma się na rynku konkurencyjnym, a inwestycja może przynieść starty, zamiast spodziewanych zysków.
Ogólne wytyczne wynikające z analizy SWOT są bardzo proste, ale niestety trudne do realizacji:
• unikać zagrożeń,
• wykorzystywać szanse,
• wzmacniać słabe strony,
• opierać się na mocnych stronach.

10.    Omów wady i zalety struktury liniowej

Wady i zalety struktur liniowych:
Zalety
1. Jednoosobowe kierownictwo, łatwiejsze określanie kompetencji i odpowiedzialności
2. Sprzyja jednolitości kierowania (mniejsza sprzeczność zaleceń przekazywanych podwładnym).
3. Uniwersalizacja funkcji kierowniczych sprzyja globalizacji myślenia kierowniczego i ułatwia politykę długofalowej obsady stanowisk naczelnego kierownictwa.
4. Sprzyja szybkości pojmowanych decyzji (mniej uzgodnień i mniej podmiotów zaangażowanych w procesy decyzyjne)
5. Łatwiejsza mobilność i zastępowalność kierowników liniowych.
Wady
1. Uniwersalizacja kwalifikacji osłabia ich jakości w warunkach szybkiego postępu techniczno-organizacyjnego i dużych zmian uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych decyzji.
2. Sprzyja dyrektywnemu stylowi kierowania i osłabienie innowacyjność i motywacje pracowników szczebli niższych.
3. Długie drogi przepływu informacji, duża liczba tzw. punktów zatrzymania.
4. Niebezpieczeństwo zniekształcenia informacji, szumy informacyjne
5.Utrudnieia w koordynacji poziomej
6.Utrudnieni w integracji załogi i kształtowaniu właściwych stosunków międzyludzkich.

11.    Omów wady i zalety struktury sztabowej

Zalety
1.Jednoosobowość kierowania sprzyja klarowności podziału kompetencji i jednoznaczności w egzekwowaniu odpowiedzialności oraz jednolitości kierowania.
2.Sprzyja prawności podejmowanie decyzji, łącząc zalety szybkości i trafności.
3. Elastyczność w dostosowaniu się do zmian.
Wady
1.Możliwość wystąpienia konfliktu między stanowiskami liniowymi i sztabowymi.
2. Względnie długie drogi przepływu i przetwarzanie informacji.
3. Niebezpieczeństwo przekształcenia się więzi funkcjonalnych w liniowe.
4. Możliwe opóźnienia w podejmowaniu kompleksowych decyzji ze względu na wielopodmiotowość i specjalizację kierowniczą.

12.    Omów wady i zalety struktur funkcjonalnych

Zalety
1. Wysokie kompetencje kierowników funkcjonalnych sprzyjają poprawności, szybkości i jakości podejmowanych decyzji.
2. Krótsze drogi przepływu informacji, mniej koniecznych punktów zatrzymania informacji.
3. Większa elastyczność dostosowania się do szybkich zmian wewnętrznych i zewnętrznych.
4. Sprzyja integratywnemu stylowi kierowania i zespołowemu podejmowaniu decyzji.
Wady
1. Naruszenia zasady jednoosobowego kierownictwa, mniej klarowne określenie kompetencji i mniej jednoznaczne egzekwowanie odpowiedzialności.
2. Niebezpieczeństwo niejednolitości kierowania (sprzeczności zleceń różnych ośrodków dyspozycyjnych
3. Wielość podmiotów zaangażowany w podejmowanie decyzji kompleksowych i konieczne uzgodnienia opóźniają proces decyzyjny.
4. Niebezpieczeństwo autonomizacji jednostek i stanowisk funkcjonalnych, partykularność funkcjonalna.
5. Ścisła specjalizacja funkcji kierowniczych utrudnia polityk długofalowej obsady stanowisk naczelnego kierownictwa.
6. Trudniejsza mobilność i zastępowalność kierowników funkcjonalnych.

13.    Wypisz i opisz style kierowania ludźmi

1. kierownik autokrata: wyznacza cele i kieruje aktywnością grupy i poszczególnych jej członków; przydziela każdemu członkowi grupy zarówno przedmiot, jak i zakres działania oraz współpracowników, a przy ocenie działalności nie podaje kryteriów, na podstawie których była ona oceniana.
2. kierownik demokrata: zachęca członków grupy do wspólnego dyskutowanie i decydowania o celach, przedmiocie i zakresie aktywności jej członków, a przy ocenie działalności zabiega o przedstawienie obiektywnych podstaw oceny.
3. kierownik uchylający się od interwencji odgrywa przyjacielską, ale pasywną rolę i daje członkom grupy pełną swobodę; na pytania odpowiada zgodnie z oczekiwaniami osoby pytającej i nie przedstawia własnych propozycji; unika oceniania niezależnie od tego, czy ocena byłaby pozytywna czy negatywna.

14.    Pojęcie i istota kultury organizacyjnej


15.    Wymień cechy dobrze zarządzanej firmy

1.Skłonność do działania
2.Trzymanie się blisko klienta
3.Autonomia i przedsiębiorczość-rozbicie koncernu na małe filialne przedsiębiorstwa
4.Wydajność dzięki ludziom-do pracowników-ich praca się liczy,mają wkład w sukces firmy i korzyści z niego
5.Bezpośredni kontakt-kierownicy-motywowanie pracowników
6.Trzymanie się swojej specjalnosci
7.Prosta struktura,nieliczny sztab
8.Dyscyplina-swoboda,tolerancja,szacunek,wartości

16.    Co to jest rozpiętość i szczeblowość kierowania?

17.    Typologia struktur ze względu ze względu na rozpiętość i szczeblowość kierowania

• Struktury płaskie


• Struktury smukłe


Struktury płaskie można w niech zauważyć małe spiętrzenie kierowania, małą liczbę szczebli kierowania przy stosunkowo dużej liczbie rozpiętości kierowania

W strukturach smukłych zauważmy duże spiętrzenie kierowania, dużą liczbą szczebli kierowania przy stosunkowo małej rozpiętości kierowania.


18.    Omów  wady i zalety wewnętrznych źródeł rekrutacji


19.    Omów  wady i zalety zewnętrznych źródeł rekrutacji


20.    Wyjaśnij pojęcie strategia organizacji



Resztę odpowiedzi dopiero piszę. Proszę to przełożyć sobie na "swój język" by prace nie były podobne, bo mogą dostać 2 bez sprawdzania



Jeśli ktoś ma książkę to tu są podane strony, gdzie należy szukać odpowiedzi:
Organizacja i zarządzanie M.Przybyła
rozdz.1: str 11-31
rozdz.2: str 59-63
rozdz.3: str 113-138 i 142-149
rozdz.6: str 150-152 i 164-186 i 198-205
rozdz.7: str206-229
rozdz.8: str 253-305


---------------------------------------------------------

Dla tych, którzy myślą, że im się nie powiodło albo trafili na grupę B (tak jak ja) ;(
http://www.speedyshare.com/659313895.html ściąga

Ostatnio edytowany przez Karol_mla (06-02-08 16:29:13)

Offline

 
  • Index
  •  » I rok
  •  » [ZARZADZANIE-W] Materialy na egzamin

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
ChřibskĂĄ BetonovĂŠ jĂ­mky, Ĺžumpy, septiky Szkolenia wolne pokoje Sopot psychoterapia Piła